Asset Publisher
Głuszec w paśmie Jaworzyny Krynickiej
Ten przepiękny ptak – nieodłącznie związany z karpacką puszczą, wpisany do Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt, jako gatunek krytycznie zagrożony zasługuje na szczególną opiekę. Nawojowscy leśnicy już od kilku lat dążą do poprawy jego wciąż niepewnego losu.
Nawojowskie głuszce tworzyły najbardziej wysuniętą na wschód górską populację tego gatunku w naszym kraju. Głuszce były także inwentaryzowane w sąsiadującym od południa paśmie Radziejowej (obecnie Nadleśnictwo Stary Sącz, Krościenko oraz Piwniczna) i ze względu na stosunkowo małą odległość (ok. 10 km w linii prostej) nie można wykluczyć ich wzajemnego krzyżowania się. Zakładając nawet, że głuszce te tworzyły jedną populację o zbliżonych genotypach, to już odległość od kolejnej ostoi, która do dziś istnieje w Gorcach, powodowała, że tutejsze głuszce najprawdopodobniej tworzyły dość izolowaną populację, unikatową pod względem genetycznym.
W latach 50.–70. ubiegłego wieku na terenie Nadleśnictwa Nawojowa znajdowało się co najmniej pięć stałych tokowisk głuszca („Nad Drogomanką", „Przy Źródełku", „Repelówka", „Pod Szopą" oraz „Pod Ostrą"). Na każdym z nich tokowik (dominujący kogut) gromadził harem złożony z dwóch – czterech głuszek.
Do dzisiaj w pamięci emerytowanych nawojowskich leśników brzmi pieśń tego wspaniałego ptaka. Jednym z nich jest Jan Jurczak, który w tamtych czasach pełnił funkcję leśniczego ds. łowieckich. – W latach 60. spotkanie z głuszcem nie było niczym niezwykłym. Jan Kosterkiewicz, ówczesny nadleśniczy, wielokrotnie zwracał nam uwagę na konieczność podejmowania starań, aby ten majestatyczny ptak był u nas liczny. Nie było też niczym niezwykłym pełnienie przeze mnie i przez moich kolegów funkcji tzw. podprowadzających podczas polowań na tokach. Do połowy lat 60. rocznie pozyskiwano jednak nie więcej niż jednego, dwa koguty i w mojej ocenie nie wpływało to w istotny sposób na kondycję lokalnej populacji – wspomina leśniczy Jurczak.
Z relacji miejscowych leśników i myśliwych wynika, że sytuacja zaczęła się komplikować na początku lat 80. W efekcie regresu na początku XXI w. na terenie Nadleśnictwa Nawojowa inwentaryzowano już tylko pojedyncze ptaki. Przyczyną było zapewne, podobnie jak w pozostałych krajowych populacjach: drapieżnictwo, rozwój turystyki, zanikanie preferowanych przez gatunek siedlisk.
Ostatnie głuszce – kogut i kura, były widziane w 2001 r. przez pracownika Służby Leśnej w okolicy góry Ostra w paśmie Jaworzyny Krynickiej (leśnictwo Homrzyska).
Tak dalej być nie może…
W 2008 r. Zbigniew Gryzło – ówczesny nadleśniczy, podjął decyzję o próbie przywrócenia głuszca tutejszym lasom. Podstawową barierą w realizacji tego zamierzenia okazały się finanse. Zwrócono się wówczas do sąsiednich jednostek LP oraz Leśnego Zakładu Doświadczalnego w Krynicy o partycypowanie w kosztach zakupu pierwszych ptaków. Pomysł zyskał aprobatę, udało się kupić 13 głuszców. Już w 2010 r. uwolniono je ze specjalnie wybudowanej woliery adaptacyjnej. Ptaki „linii karpackiej" pochodziły z cenionej nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie hodowli przy Nadleśnictwie Wisła. Obszar ostoi w roku wsiedleń poddano inwentaryzacji „siedlisk głuszcowych" metodą HSI. Trzy ptaki zostały zaopatrzone w nadajniki radiotelemetryczne, a wyniki pomiarów potwierdziły zasadność kontynuowania reintrodukcji tego ptaka w tutejszych lasach.
Pierwsze prace związane z budową woliery, przygotowaniem siedlisk oraz redukcją liczebności lisów i kun były wykonywane społecznie przez pracowników Nadleśnictwa Nawojowa. To ostatnie odbywało się przy wsparciu finansowym PZŁ (premie dla myśliwych pozyskujących lisy i kuny). Nieodpłatnie prowadzona była również opieka nad ptakami podczas ich przebywania w wolierach (prace porządkowe i konserwacyjne, karmienie) oraz pomiary radiotelemetryczne uwolnionych głuszców.
Nadleśnictwo postanowiło kontynuować reintrodukcję głuszca. Przemawiały za tym zarówno wyniki obserwacji wypuszczanych ptaków świadczące o tym, że dobrze przystosowują się do panujących w tutejszych lasach warunków, jak i poparcie tej idei przez RDOŚ w Krakowie, Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie oraz Zakład Zoologii i Łowiectwa Wydziału Leśnego Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
W 2012 r. nadleśnictwo wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie reintrodukcji głuszca w Paśmie Jaworzyny Krynickiej do NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego „Ochrona przyrody i krajobrazu". Wniosek otrzymał wysoką punktację i już w lutym tego samego roku została podpisana umowa opiewająca na kwotę 1 mln 400 tys. zł. Miała być przeznaczona m.in. na sfinansowanie w ciągu trzech lat: wsiedlenia 109 głuszców „linii karpackiej" (łącznie z 13 osobnikami z projektu pilotażowego), zabiegów pielęgnacyjnych w drzewostanach, wykaszania polan (hal), pielęgnacji borówczysk (skracanie wysokości), redukcji liczebności drapieżników (premiowany odstrzał), monitoringu ptaków (zakup sprzętu i monitorowanie telemetryczne około jednej trzeciej wypuszczonych ptaków) oraz opracowania zebranych danych i koordynacji naukowej.
Czy przyniosło to efekty? W 2014 r. w rejonie szczytu Runek oraz okalającym go obszarze o powierzchni ok. 10 km kw. stale bytowało 10–14 ptaków. Natomiast w maju 2015 r. na obszarze LZD w Krynicy (ok. 1 km od woliery) studenci Wydziału Leśnego w Krakowie znaleźli zasiedlone gniazdo z ośmioma jajami. Niezwykle istotnym dla przyszłości lokalnej populacji jest także fakt wpisania ostoi Jaworzyna Krynicka do „Krajowego Programu Ochrony Głuszca", który powstaje na zlecenie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Najstarsze wzmianki dotyczące bytowania głuszca w paśmie Jaworzyny Krynickiej pochodzą z dokumentacji fotograficznych polowań Hrabiego Adama Stadnickiego, którego ród sprawował pieczę nad tutejszymi lasami do 1945 r. Wykształcony na monachijskim uniwersytecie Adam Stadnicki uważany był za czołowego eksperta II Rzeczypospolitej w dziedzinie leśnictwa. Ten wybitny hodowca zwierzyny potwierdzał bytowanie głuszca w dobrach nawojowskich, w nowatorskim jak na ówczesne czasy planie urządzenia lasu sporządzonym na lata 1932–1942.
Born to be free
Na kolejne działania dotyczące czynnej ochrony głuszca w 2015 r. nadleśnictwo otrzymało środki z funduszu leśnego oraz WFOŚiGW w Krakowie – w sumie blisko 190 tys. zł. Korzystając z doświadczeń innych projektów realizowanych m.in. w Borach Dolnośląskich, oprócz dotychczas stosowanej metody woliery adaptacyjnej, zdecydowano się na zastosowanie innowacyjnej w odniesieniu do głuszca metody „born to be free", opracowanej przez dr. Andrzeja Krzywińskiego. Zgodnie z nią pisklęta nie są odchowywane w wolierach (w metodzie tradycyjnej młode ptaki przebywają w wolierach, a następnie są wprowadzane do naturalnego środowiska przez woliery adaptacyjne), lecz od pierwszych godzin życia przebywają w lesie „na wolności". Były jednak konieczne pewne modyfikacje. Na powierzchnię adaptacyjną zostały przywiezione dwie tolerujące się głuszki matki z 10 pisklętami (po pięć piskląt od każdej), tyle że nie tuż po wykluciu, ale dopiero w czwartym, piątym tygodniu ich życia. Taka modyfikacja wynikała z chęci uniknięcia ryzyka upadków młodych ptaków podczas długiego transportu z Ośrodka Hodowli Głuszca przy Nadleśnictwie Wisła. Ptaki zostały umieszczone w specjalnie zaprojektowanej siatkowo-drewnianej wolierze składającej się z dwóch stref. W pierwszej (zamkniętej) o powierzchni ok. 25 m kw. przebywały dwie głuszki matki, a w drugiej o powierzchni ok. 65 m kw. wsiedlane pisklęta. Początkowo młode ptaki mogły przechodzić do woliery z matką (specjalne przejścia), po pewnym jednak czasie usamodzielniły się i zajęły strefę wokół woliery, aby ostatecznie ulec naturalnej dyspersji. Tym samym główne założenia metody – że pisklęta bytują w warunkach naturalnych, samodzielnie zdobywają pokarm i korzystają z nieograniczonej swobody ruchowej, natomiast rola matki polega na ogrzewaniu oraz uczeniu piskląt właściwych zachowań, w tym także ostrzegania o zbliżającym się niebezpieczeństwie – zostały zachowane.
Ptakom przebywającym w wolierze i w jej bezpośrednim sąsiedztwie należało zapewnić bezpieczeństwo i ochronę przed drapieżnikami. W tym celu na powierzchni adaptacyjnej zainstalowano dwa komplety kamer z akcesoriami, które umożliwiły rejestrację zdarzeń z powierzchni wsiedleń przez całą dobę. Wolierę „born to be free" otoczono także czterożyłowym ogrodzeniem elektrycznym o długości ok. 280 m, zasilanym z elektryzatora akumulatorowo-solarnego. Ochroną przed ewentualnymi chorobami były nasączone specjalnym środkiem maty dezynfekcyjne ułożone przy wejściach na powierzchnię. Wszystkie wsiedlane ptaki znalazły się pod opieką doświadczonego leśnika oraz zostały objęte kompleksową opieką weterynaryjną. W pierwszych dwóch tygodniach adaptacji pracownicy nadleśnictwa prowadzili całodzienne obserwacje ze specjalnie wybudowanego przy wolierze punktu obserwacyjnego.
W pierwszych miesiącach życia młode głuszce intensywnie rosną, więc nie można im było założyć nadajników VHF jeszcze przed wpuszczeniem do woliery. We wrześniu i październiku pracownicy nadleśnictwa wielokrotnie podejmowali więc próby zaopatrzenia ich w nadajniki. Próby odłowu nie powiodły się i ze względu na obserwowany u ptaków ogromny stres z tym związany zrezygnowano z tych działań. Jak się później okazało, rolę narzędzia do określania przeżywalności doskonale spełniał rozmieszczony wokół woliery system monitorujący.
Wszystkie reintrodukowane ptaki były zaobrączkowane, więc można je było łatwo identyfikować na powierzchni adaptacyjnej. Ze wskazań kamer wynika, że w 2015 roku do momentu dyspersji młodych ptaków (po oddaniu do hodowli głuszek matek w listopadzie) przeżyło ich 70 proc. (dwa upadki spowodowane chorobą bakteryjną i jeden atakiem ptaka drapieżnego). Zatem w ciągu czterech miesięcy tylko jeden osobnik uległ presji drapieżniczej. Takich efektów w metodzie woliery adaptacyjnej nie udało się nigdy osiągnąć. Dlatego powinna ona być stosowana tylko w celu wzmocnienia efektu wsiedleń (w 2015 r. wsiedlono w ten sposób siedem kur i trzy koguty).
To dopiero początek
Rozpoczęte przed laty kompleksowe działania ochronne przynoszą swoje owoce w postaci rosnącego stanu liczebnego tego królewskiego ptaka. Dzięki spadkowi liczebności drapieżników (tylko w latach 2015-2016 r. na obszarze przylegającym do ostoi w ramach premiowanych polowań odstrzelono 284 lisy i 57 kun), poprawie warunków biotopu (stale zwiększa się udział borówki w runie) oraz regularnym wsiedleniom minimum 20 ptaków rocznie udało się zwiększyć liczebność głuszców do ok. 30–35 osobników. Dane o liczebności pochodzą głównie z kart obserwacji prowadzonych przez pracowników terenowych tutejszego oraz sąsiednich nadleśnictw. Regularną inwentaryzację liczebności wspiera także LZD w Krynicy. W ostatnim roku otrzymaliśmy także kilka maili i telefonów od turystów, którzy informowali nas o fakcie spotkania głuszców (także bez obrączek) w rejonie czerwonego szlaku turystycznego (Główny Szlak Beskidzki). W połowie marca zeszłego roku karmnik na terenie woliery „born to be free" regularnie odwiedzały trzy koguty, obecnie w okresie najsurowszej zimy korzysta z niego już co najmniej 14 ptaków. Pracownicy nadleśnictwa przygotowują się już do intensywnych poszukiwań tokowisk, których zlokalizowanie przyczyni się do udoskonalenia metod ochrony lokalnej populacji.
Reintrodukcja głuszca
Reintrodukcja głuszca w Paśmie Jaworzyny Krynickiej trwa
Kolejny rok kontynuowany jest program reintrodukcji głuszca w Pasmo Jaworzyny Krynickiej. W poprzednich latach wypuszczono 44 ptaki. W bieżącym(2013r.) trwają prace poprawiające warunki siedliskowe dla tego gatunku oraz realizowane są dalsze wsiedlenia głuszca linii karpackiej wyhodowanych w Nadleśnictwie Wisła. W drugiej połowie października po kilkunastodniowej adaptacji w wolierze zostało wypuszczonych kolejne jedenaście ptaków. Obecnie w wolierze adaptacyjnej przebywa dalszych jedenaście głuszców, które zostaną wypuszczone do środowiska naturalnego ok. 10 listopada. Aby móc obserwować efekty reintrodukcji, min 30% ptaków zaopatrywanych jest w nadajniki do obserwacji telemetrycznej, a wszystkie od tego roku są obrączkowane. W bieżącym roku w teren zostanie wsiedlone min 33 ptaki. Pierwsze wyniki pozwalają pozytywnie ocenić program. W okolicach Runka coraz częściej można spotkać ślady bytowania lub też osobniki kuraków tego gatunku.
W październiku 2013 r. wypuszczono 11 ptaków
Reintrodukcja głuszca
6 listopada wypuszczono na wolność drugą w b.r.(2012r.) liczącą 10 szt. grupę ptaków w tym 6 głuszek i 4 koguty
W ramach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Reintrodukcja głuszca w paśmie Jaworzyny Krynickiej" prowadzonego przez Nadleśnictwo Nawojowa i dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na obszar Nadleśnictwa wsiedlonych będzie około 100 głuszców. 30% ptaków zaopatrzonych będzie w nadajniki radiotelemetryczne dzięki którym oznaczone zostaną areały występowania, wybiórczość siedliskowa oraz trasy migracji.
Na obszar Nadleśnictwa wsiedlonych będzie około 100 głuszców
W ramach realizacji projektu 15.10.2012 r. wypuszczono z woliery adaptacyjnej pierwszą grupę ptaków - 4 głuszki i 6 głuszców. Są to ptaki linii karpackiej sprowadzone z hodowli wolierowej z Nadleśnictwa Wisła.
Na wolność 06.11.2012 r., wypuszczono drugą grupę ptaków, liczącą 10 szt., w tym 6 głuszek i 4 koguty. Wszystkie osobniki zostały zaopatrzone w nadajniki telemetryczne. Głównym celem projektu jest odtworzenie i zwiększenie liczebności populacji głuszca na obszarze pasma jaworzyny Krynickiej.
Reintrodukcja głuszca
Reintrodukcja głuszca w paśmie Jaworzyny Krynickiej projekt współfinansowany z FOŚiGW
Celem projektu " Reintrodukcja głuszca w paśmie Jaworzyny Krynickiej" jest przywrócenie do tutejszych lasów tego niezwykle rzadkiego przedstawiciela kuraków leśnych w Polsce.
Reintrodukcja głuszca w paśmie Jaworzyny Krynickiej
Przedsięwzięcie uzyskało dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości: 1000 400,00 zł
Asset Publisher
RODO i uODO - najważniejsze zasady dotyczące nowych przepisów
RODO i uODO - najważniejsze zasady dotyczące nowych przepisów
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych, inaczej rozporządzenie o ochronie danych osobowych, RODO. Celem rozporządzenia jest doprowadzenie do pełnej harmonizacji prawa w ramach UE i swobodnego przepływu danych osobowych.
Klauzula informacyjna UDODO
Szanowni Państwo;
Administrator danych osobowych - Główny Inspektor Straży Leśnej przywiązując szczególną wagę do poszanowania Państwa prywatności dokłada wszelkich starań, by zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych przetwarzanych w związku z realizowanymi przez siebie zadaniami w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości.
W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Głównego Inspektora Straży Leśnej, na podstawie art. 22 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1206 z późn.zm.), przekazujemy informację o przetwarzaniu danych osobowych:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Główny Inspektor Straży Leśnej z siedzibą w Warszawie przy ul. Grójeckiej 127, 02-124 Warszawa
- Z administratorem można skontaktować się:
- listownie na adres siedziby administratora
- telefonicznie: tel. 22 58 98 214;
- pocztą elektroniczną na adres e-mail: sekretariat@lasy.gov.pl lub udodo@lasy.gov.pl
- Administrator wyznaczył Inspektora ochrony danych, z którym można kontaktować się, w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji dotyczących przetwarzania Pani/Pana danych osobowych z wykorzystaniem następujących kanałów komunikacji:
- listownie na adres siedziby Administratora,
- telefonicznie:
- 22 58 98 370 lub 880-752-347;
- 22 58 98 232 lub 880-752-342.
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: udodo@lasy.gov.pl
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania i zwalczania czynów zabronionych, w tym zagrożeń dla porządku publicznego, zgodnie z ustawowymi zadaniami Głównego Inspektora Straży Leśnej, wynikającymi z zakresu powszechnie obowiązujących przepisów prawa, tj. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, w szczególności z art. 45 ust. 1 pkt 3, art. 47 oraz art. 48a. Wskazane przepisy stanowią podstawę do wymagania od Pani/Pana podania danych osobowych, które są niezbędne do realizacji wskazanego celu.
- Pani/Pana dane będą przechowywane przez okres wykonywania ustawowych zadań Administratora, a następnie przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz zarządzenia Nr 66 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 12 listopada 2014 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji kancelaryjnej oraz Instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych i składnic akt w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
- Pani/Pana dane osobowe mogą być ujawniane podmiotom, które są uprawnione do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa np. organy publiczne, sądy, służby, prokuratura. Ponadto Pani/Pana dane mogą być udostępnione podmiotom współpracującym z Głównym Inspektorem Straży Leśnej, takim jak inne jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, kancelarie prawne, podmioty świadczące usługi archiwizacji i obsługi serwisowej, operatorzy pocztowi. Odbiorcy ci zobowiązani są również do należytej ochrony ujawnionych im danych osobowych.
- Osobie, której dane są przetwarzane w przypadku naruszenia jej praw przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych będącego organem nadzorczym w rozumieniu przepisów ochrony danych osobowych. Skargę można wnieść za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej dostępnej na stronie: https://www.uodo.gov.pl/pl/p/kontakt e-mailem: kancelaria@uodo.gov.pl lub listownie: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
- Przysługuje Pani/Panu prawo żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, sprostowania lub usunięcia danych osobowych lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości w szczególności jej przepisów zawartych w artykule od 22 do 25.
RODO
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Nadleśnictwo Nawojowa
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), informujemy:
Administrator danych, adres |
Informacja o Inspektorze Ochrony Danych |
Nadleśnictwo Nawojowa z siedzibą przy ul. Lipowa 1, 33-335 Nawojowa, |
Kontakt do Inspektora Ochrony Danych: iod@comp-net.pl
|
Cel przetwarzania danych osobowych |
Podstawa prawna przetwarzania |
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; Art. 6 ust. 1 lit. f RODO – prawnie uzasadniony interes administratora – obrona, ustalanie lub dochodzenie roszczeń, bezpieczeństwo osób i mienia;
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; |
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
|
|
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. a RODO – zgoda osoby, której dane dotyczą; Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. f – prawnie uzasadniony interes administratora – ochrona mienia w związku z ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz w Ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;
|
Realizacja procesu rekrutacji. |
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. a RODO - zgoda kandydata do pracy na przetwarzanie danych wykraczających poza zakres wskazany w Ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy; |
|
Art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. b RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy o pracę, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; Art. 6 ust. 1 lit. a RODO – zgoda osoby, której dane dotyczą; |
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
Rozpatrywanie wniosków oraz udzielenie wsparcia w formie darowizn.
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy darowizny, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
Art. 9 ust. 2 lit. e RODO – przetwarzanie dotyczy danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą;
|
Dane pracowników kontrahentów/dostawców/podwykonawców/urzędów |
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy darowizny, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy
Art. 6 ust. 1 lit. f – prawnie uzasadniony interes administratora – ochrona przed roszczeniami.
|
Okres przechowywania Twoich danych osobowych:
Sposób tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów (w szczególności czas przechowywania) w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określa Jednolity rzeczowy wykaz akt dla PGL LP.
Po zrealizowaniu umowy, Twoje dane osobowe będą przechowywane zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa. Na potrzeby rachunkowości oraz ze względów podatkowych, przetwarzamy dane przez okres 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jeżeli dane były przez nas przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, przetwarzamy dane w tym celu przez okres przedawnienia roszczeń, wynikający
z przepisów Kodeksu cywilnego. Jeśli toczy się spór, proces sądowy lub trwa inne postępowanie (szczególnie karne), okres archiwizacyjny będzie liczony od dnia prawomocnego zakończenia sporu, a w przypadku wielu postępowań prawomocnego zakończenia ostatniego z nich, bez względu na sposób jego zakończenia, chyba że przepisy prawa przewidują dłuższy okres przechowywania danych lub dłuży okres przedawnienia dla roszczeń/prawa, którego dotyczy postępowanie. Jeżeli dane były zbierane na podstawie wyrażonej uprzednio przez Ciebie zgody - będziemy przetwarzać te dane do czasu jej odwołania. W związku z prowadzonym monitoringiem wizyjnym, dane będą przechowywane przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące, po czym zostaną trwale usunięte, chyba że zajdzie uzasadniona konieczność przechowywania nagrań dla celów dowodowych w zakresie postępowania przygotowawczego prowadzonego przez stosowne organy.
Jako pracodawca, jesteśmy obowiązani przechowywać dokumentację pracowniczą. Akta pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r. – 50 lat, akta pracowników zatrudnionych po raz pierwszy w okresie od stycznia 1999 r. do grudnia 2018 r. – 50 lat, chyba że przekażemy do ZUS oświadczenie ZUS OSW oraz raport informacyjny ZUS RIA – wówczas okres przechowywania wynosi 10 lat, akta pracowników nowo zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. – 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy.
W zakresie przetwarzania danych osobowych posiadasz następujące prawa:
- dostępu do treści swoich danych – korzystając z tego prawa masz możliwość pozyskania informacji, jakie dane, w jaki sposób i w jakim celu są przetwarzane;
- prawo ich sprostowania – korzystając z tego prawa możesz zgłosić do nas konieczność poprawienia danych lub uzupełnienia danych wynikających z błędu przy zbieraniu;
- prawo do usunięcia - korzystając z tego prawa, możesz złożyć wniosek o usunięcie danych i w przypadku zasadności wniosku, dokonamy niezwłocznego usunięcia danych. Prawo to nie dotyczy jednak sytuacji gdy dane osobowe przetwarzane są do celów związanych z wywiązywaniem się z prawnych obowiązków administratora lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach władzy publicznej powierzonej administratorowi;
- prawo do ograniczenia przetwarzania - korzystając z tego prawa możesz złożyć wniosek o ograniczenie przetwarzania danych w razie kwestionowania prawidłowość przetwarzanych danych, a w przypadku zasadności wniosku możemy dane jedynie przechowywać, wznowienie przetwarzania może odbyć się po ustaniu przesłanek uzasadniających ograniczenie przetwarzania;
- prawo do przenoszenia danych – ma zastosowanie jedynie w przypadkach jeżeli dane są przetwarzane na podstawie zgody i w sposób zautomatyzowany;
- prawo wniesienia sprzeciwu – korzystając z tego prawa możesz w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych, jeżeli są one przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit e lub f (prawnie uzasadniony interes lub interes publiczny). Po przyjęciu wniosku w tej sprawie, jesteśmy zobowiązani do zaprzestania przetwarzania danych w tym celu. W takiej sytuacji, po rozpatrzeniu Twojego wniosku, nie będziemy już mogli przetwarzać danych osobowych objętych sprzeciwem na tej podstawie, chyba że wykażemy, iż istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania danych, które według prawa uznaje się za nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- prawo do cofnięcia zgody na ich przetwarzanie - w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, w wypadku jeżeli przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody wyrażonej przed jej cofnięciem.
Odbiorcy danych:
W niektórych sytuacjach Twoje dane osobowe mogą być udostępniane, jeśli będzie to konieczne do wykonywania ustawowych zadań Administratora. Odbiorcami danych mogą być:
- banki w celu obsługi dokonywanych transakcji;
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
- Urzędy Skarbowe;
- Podmioty świadczące usługi pocztowe oraz kurierskie;
- Jednostki organizacyjne PGL Lasy Państwowe, uczestniczące w procedurach internetowych, prowadzonych poprzez dedykowane do tego celu: portal
„e-drewno.pl” oraz Portal Leśno-Drzewny, oraz jednostkom uczestniczącym w realizacji zakupów z wykorzystaniem „Centralnej kartoteki kontrahentów”; - Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w zakresie czynności kontroli i nadzoru oraz udzielenia zgody na zawarcie z Państwem umowy najmu, dzierżawy oraz sprzedaży;
- Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych w zakresie czynności kontroli i nadzoru w oparciu o wewnętrzne przepisy PGL LP;
- Biegli rewidenci w ramach badania sprawozdania finansowego;
- Radcy prawni świadczący obsługę prawną;
- Osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie informacja publiczna, informacja o środowisku lub dokumentacja postępowania przetargowego;
Dane mogą być również udostępniane podmiotom, z którymi Administrator ma zawarte umowy powierzenia danych tj.:
- Zakład Informatyki Lasów Państwowych w zakresie utrzymania baz danych systemów informatycznych;
- Inne firmy informatyczne świadczące usługi oraz wsparcie techniczne;
- Doradcy;
- Firmy świadczące usługi związane z prowadzeniem archiwum zakładowego/składnicy akt;
Pozyskiwanie danych z innych źródeł:
W niektórych sytuacjach, możemy pozyskiwać Twoje dane z innych źródeł niż bezpośrednio od Ciebie:
- W ramach organizacji stażu leśnego dane są pozyskiwane od Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, która deleguje osoby na staże do Nadleśnictwa;
- W przypadku postępowania windykacyjnego dane możemy pozyskać od komornika;
- W ramach organizacji praktyk studenckich czy uczniowskich, dane pozyskujemy z uczelni lub szkoły, która deleguje na praktyki;
- W ramach organizacji zajęć edukacyjnych możemy pozyskać dane od szkoły lub instytucji zgłaszającej uczestnictwo w zajęciach i konkursie;
- W ramach prowadzenia nadzoru na lasami niepaństwowymi, dane pozyskujemy od Starosty Powiatu;
- W ramach realizacji zadań związanych z łowiectwem dane możemy pozyskać z koła łowieckiego, którego członkiem jest osoba;
- W ramach prawa pierwokupu przysługującemu na mocy art. 37 a, ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, dane pozyskujemy od notariuszy, u których zawierana jest umowa przedwstępna kupna sprzedaży gruntu.
- W ramach realizowania zamówień publicznych, dane możemy pozyskiwać od oferentów, wykonawców.
- W ramach współpracy z kontrahentami/dostawcy/podwykonawcą – od Twojego mocodawcy.
Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.
Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne dla celów przedstawionych w tabeli za wyjątkiem celów wynikających z przepisów prawa gdzie podanie danych jest obowiązkowe. Niepodanie danych osobowych będzie skutkowało niezrealizowaniem celu, dla którego miały być przetwarzane.
Twoje dane nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również w formie profilowania oraz nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.